Innholdsfortegnelse

Viktigste parametere

Felgene på bilen har først og fremst en beskyttende funksjon for dekket og bremsesystemet. Men få kjøper aluminiumsfelger med tanke på dette - de fleste velger ut fra størrelse og design som kan forandre bilens utseende dramatisk. Ikke alle felger passer til alle biltyper, så de må alltid velges individuelt. Heldigvis er ikke dette vanskelig og med litt kunnskap kan alle sjåfører greie dette temaet.

Felgstørrelse

Dette er en parameter som neppe trenger noen presentasjon. Når vi snakker om felgstørrelse, refererer vi til den vanlige størrelsen i tommer og bredden som angir avstanden mellom punktene hvor dekket berører. På personbiler finnes felger i størrelser fra 13 til 23 tommer, som for dekk.

Jo større felg, desto bedre visuelt inntrykk. Dette betyr imidlertid ikke at man kan sette 20-tommere på en kompakt bybil, for de vil sannsynligvis ikke passe. Man bør heller ikke gå for langt i motsatt retning, for ved å gå ned i størrelse kan det hende bremsekaliperen ikke får plass.

For å endre felgstørrelsen må man se i serviceboken hva produsenten tillater. Vi anbefaler å holde seg innenfor godkjente verdier, slik at kjøreegenskapene og hastighetsavlesningen blir riktig. Hvis man velger større felger, må man bruke dekk med lavere profil for å opprettholde omtrent samme hjulstørrelse.

Boltesirkel og antall bolter

Dette er en svært viktig monteringsparameter. Uten denne kunnskapen kan man ikke feste hjulet til navet. Antall bolter angir hvor mange pinner som trengs for å feste felgen (vanligvis 4 til 6). Boltesirkelen er diameteren på sirkelen som produsenten har plassert festehullene på, og angis i mm. Verdien som angir antall bolter og sirkel finner man ofte støpt inn i felgen som en kode, f.eks. 5x112. Tallet 5 angir antall bolter, og 112 er boltesirkeldiameteren i mm.

Diameter på senterhull

Dette parameteret henger direkte sammen med navet hjulene monteres på. Hjulene plasseres på en såkalt sentreringsflens som felgen må være godt tilpasset. Hvis senterhullets diameter på felgen er mindre enn diameteren på navflensen, vil ikke hjulet kunne monteres. Er senterhullet større kan man bruke en sentreringsring. Verdien angis i mm.

Offset

Det populære ET, også kjent som offset, er avstanden mellom felgens senterlinje og navflensens plan. Man kan si at jo lavere ET-verdi, desto mer "stikker" felgen utover. For eksempel hvis bilen har ET35 fra fabrikk, og man monterer felg med ET33, kan det hende hjulet stikker utenfor skjermen. Dette er ulovlig i Norge og ender som regel med forelegg. Jo høyere ET-verdi, desto mer går felgen inn mot hjulkassen.

Hvor mye kan man justere offset?

Ifølge norsk lov kan ikke hjulet stikke utenfor karosseriet. For å justere ET trygt anbefales å ikke endre mer enn 1% av original verdi. For eksempel med 150 cm sporvidde kan hvert hjuls offset justeres 0,75 cm inn eller ut.

Husk at man kan bruke avstandsstykker for å øke sporvidden om man har for høy ET.

Større eller mindre felger - hva bør man velge?

Mye avhenger av hva man ønsker å oppnå. Når man endrer felgdiameter må man beholde omtrent samme hjulstørrelse. Med større felg må man bruke dekk med lavere profil (lavere sidevegg) som til gjengjeld blir bredere.

Dette bedrer grep og bremselengde ettersom mer gummi har kontakt med veien. Komfort svekkes derimot, jo lavere profil desto dårligere demping av ujevnheter. Med lavprofildekk risikerer man å skade felgen i hull fordi hjulet treffer med felgkanten istedenfor kun dekket. For å beskytte mot dette har lavprofildekk gjerne ekstra gummi langs kanten.

Ved valg av nye felger bør disse parametrene sjekkes. Anbefaler å holde seg til produsentens anbefalinger ved større endringer i diameter eller offset, for å unngå dårligere kjøreegenskaper.

Newsletter

A short sentence describing what someone will receive by subscribing