Et sports-eksosanlegg for en bil består av en eksosmanifold som leder eksosgassene fra motoren til et rør som er større og mer effektivt enn det originale eksosrøret. Dette røret fører eksosgassene videre til en lyddemper, som har mindre lyddemping enn den originale lyddemperen. Dette gir en dypere og mer hørbar lyd fra eksosanlegget.
Noen sports-eksosanlegg kan også ha en mellom-lyddemper, som bidrar til å dempe lyden litt mer enn en lyddemper, men mindre enn det originale eksosanlegget. Dette er for å redusere støyen uten å dempe lyden helt.
Sports-eksosanlegg kan også ha en større diameter enn det originale eksosanlegget, noe som gir mindre motstand for eksosgassene og dermed øker motorens ytelse. Dette kan gi en høyere hastighet, bedre akselerasjon og bedre dreiemoment.
Sports-eksosanlegg kan være laget av forskjellige materialer, som rustfritt stål eller titan, som er lettere og sterkere enn stål. Dette bidrar til å redusere vekten på bilen og forbedre dens ytelse.
Sports-eksosanlegg brukes vanligvis i høy-ytelses biler eller racingbiler, der det er viktig å ha høyere ytelse og en mer hørbar lyd fra eksosanlegget.